Desktop

Tablet

Laarbeek: 15 containers van 40 kuub per jaar met illegaal afval (VIDEO)

Laarbeek: 15 containers van 40 kuub per jaar met illegaal afval (VIDEO)

Opruimen van illegaal gestort afval kost de gemeente Laarbeek jaarlijks 45 duizend euro alleen al aan afvoeren. Daar komen de personeelskosten en andere lasten nog bij. Dat blijkt uit cijfers van de gemeente. Dat is dus een behoorlijke kostenpost. De gemeente heeft als beleid dat de rommel zo snel mogelijk opgeruimd moet worden. Daarmee wordt voorkomen dat de kosten nog hoger worden. En dus rijdt er tenminste tweemaal per week een ophaaldienst om afval op te sporen.

De gemeente Laarbeek is per jaar 45 duizend euro kwijt aan het afvoeren van illegaal gestort afval. Dat blijkt uit cijfers van de gemeente. Daar komen de kosten voor personeel en materiaal nog bij. Uit onderzoek is gebleken dat wanneer er eenmaal ergens vuil gestort wordt, de aanvoer versnelt. Steeds meer mensen zetten er dan hun rommel bij, waardoor de kosten nóg hoger worden. Om dat te voorkomen heeft de gemeente een systeem waarbij burgers online kunnen melden waar afval gestort is. Vervolgens wordt er snel gereageerd door de Buitendienst, die tenminste tweemaal per week de aangegeven plekken opzoekt en opruimt. In totaal haalt deze dienst 15 containers van 40 kuub per jaar op. En dat afval moet verbrand worden bij Attero in Rotterdam wat de kosten op 3000 euro per container brengt. Personeel van de Buitendienst constateert dat afvalbakken vaak zorgen voor extra aanvoer van allerlei spullen die op die plek gedumpt worden. Vandaar dat in Mariahout een proef loopt met minder afvalbakken, om te zien wat dat voor effect heeft. Wie illegaal stort en betrapt wordt moet de opruimkosten betalen en krijgt een boete van 390 euro.