Laarbeek | Het aantal busreizen dat wordt gemaakt flink onder het niveau

In Laarbeek is de stijging van het aantal busreizen sinds het einde van de coronapandemie nog nooit zo laag geweest als afgelopen jaar. Dat blijkt uit een gezamenlijk rapport van de provincie Brabant en de vervoerders Arriva en Hermes. Vergeleken met 2024 steeg het aantal reizigers in 2025 relatief weinig. Het huidige aantal busritten ligt nog flink onder het niveau van 2019. Voor corona, in 2019, waren er jaarlijks meer dan 50 miljoen busreizen in Brabant. Dit zakte in 2020 tot onder de 30 miljoen. Na de pandemie klom het aantal gestaag naar 47,5 miljoen, tot afgelopen jaar.

Arriva-Bussen-aspect-ratio-800-500
Foto: Arriva bussen fb

Vooral het aandeel reizen dat wordt gemaakt op werkdagen is kleiner dan voorheen, is te lezen in het rapport. Dat mensen meer thuiswerken en online studeren zou hier de voornaamste reden voor zijn.

Tegelijkertijd is er wel een groei in het aandeel reizen in het weekend, “wat erop wijst dat vrijetijds- en sociale verplaatsingen met het OV grotendeels zijn genormaliseerd. Deze verschillen tussen werkdagen en weekenddagen zijn inmiddels zichtbaar in alle Brabantse concessies en wijzen op een duurzaam veranderd gebruik van het openbaar vervoer”, staat er in het rapport.

Opschalen
Sinds het einde van de pandemie nam het aantal reizigers weer geleidelijk toe, maar het lukte de vervoerders nog niet om het OV op te schalen. Vooral een gebrek aan buschauffeurs was hier de reden voor. Inmiddels is het de vervoerders gelukt om meer personeel aan te nemen en om de dienstregeling uit te breiden. Bijvoorbeeld in het zuidoosten van de provincie is het aantal geplande uren in de dienstregeling het afgelopen jaar met veertigduizend toegenomen.

“Zowel in het buitengebied als in veel stadscentra heb je nu meer opties om met de bus te reizen. Dat is iets om trots op te zijn”, zegt gedeputeerde van Mobiliteit Stijn Smeulders (PvdA). “De afgelopen jaren hadden we het vaak over herstel van het openbaar vervoer, maar inmiddels is in Brabant echt weer sprake van groei.”

Over de kwaliteit van het busvervoer zijn Brabantse reizigers tevreden: ze geven het een 8. Dat is ietsje hoger dan het landelijke cijfer, dat is een 7,9.

Delen