Aarle-Rixtel | Irene wint landelijke onderwijsprijs

In het Kamerlingh Onnesgebouw in Leiden vond de bekendmaking plaats van de Nationale Onderwijstalenten 2025. Na een warm welkom door rector magnificus Hester Bijl en wethouder Wietske Veltman stelden 18 talenten zich voor in korte pitches. Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap Koen Becking onthulde de winnaars Irene de Beer en Yorn Thijssen. Irene, afgestudeerd aan Hogeschool de Kempel, maakte indruk met haar lessenserie Eerste Hulp Bij Burgerschap. Met de lessen geeft Irene leerlingen niet alleen kennis mee, maar ook de ruimte om te reflecteren op hun eigen waarden en overtuigingen.

Irene-De-Beer-aspect-ratio-800-500
Foto: Hogeschool de Kempel

Het team van Hogeschool de Kempel is ontzettend trots om te lezen dat een van de oud-studenten, Irene de Beer na het winnen van de onderwijsprijs tijdens onze eigen diplomering afgelopen juni, nu ook de nationale onderwijsprijs 2025 heeft gewonnen!

Met haar zelfbedachte lesmethode sleepte Irene (22) uit Aarle-Rixtel de titel van beste pabostudente van het land binnen ‘Gewoon een student uit Aarle-Rixtel’, maar wel een met grote ambities. De onderwijsprijs die Irene de Beer onlangs kreeg voor haar afstudeerscriptie ‘Eerste Hulp Bij Burgerschap’ is nog maar het begin.

Irene de Beer (22) uit Aarle-Rixtel mag zich Nationaal Onderwijs Talent voor het primair onderwijs noemen. Eerder won De Beer al de regionale voorronde op haar eigen opleiding, de Kempel Hogeschool voor leraar basisonderwijs in Helmond, waar ze uit 188 studenten werd gekozen.

Ze vierde haar overwinning niet in Leiden, maar thuis en op school. „Vooral met de kinderen van groep acht op de Bernadetteschool in Mariahout”, vertelt ze. „Bij hen liep ik in groep zes/zeven stage toen ik afstudeerde, dus ze speelden een grote rol in mijn onderzoek. Ze zijn echt mijn grootste fans en voor henzelf is het natuurlijk ook heel speciaal. We hebben het gevierd met taart en kinderchampagne.” De Beer kreeg naast de titel ook 1000 euro prijzengeld, dat ze gebruikt om de lesmethode uit haar scriptie verder te ontwikkelen. Die methode ontstond uit haar verwondering tijdens haar stage. „Ik moest me verdiepen in iets dat me opviel in de klas.”

Wat haar raakte, was dat er weinig diversiteit is. „Op de school, maar ook in Mariahout zelf. Dat uitte zich regelmatig. Toen er een keer een vrouw met een hoofddoek op het schoolplein liep en een leerling riep ‘wat doet die mevrouw met die hoofddoek op óns schoolplein?’, wist ik: hier moet ik iets mee doen.”

Eerste Hulp Bij Burgerschap
Dat ‘iets’ werd ‘Eerste Hulp Bij Burgerschap’: een praktische, laagdrempelige lesmethode voor basisscholen om leerkrachten houvast te bieden en leerlingen zelf te laten werken aan sociale en maatschappelijke kennis en vaardigheden.

Ik geloof dat alles begint bij kinderen, en dus bij het basisonderwijs.

De methode bestaat uit twee onderdelen: drie lessen, waarin vrijheid, gelijkheid en solidariteit vooropstaan en vooral het in gesprek gaan met elkaar over sociale onderwerpen wordt aangemoedigd. Daarnaast werken de leerlingen aan opdrachten rond een zelfgekozen onderwerp.

Volgens De Beer draait haar methode om het creëren van een basishouding: dat verschillen er mogen zijn, dat het oké is daar een mening over te hebben en dat je leert daarover te praten zonder elkaar te kwetsen. De Beer wil haar concept nu verder ontwikkelen tot een officiële lesmethode. „Door de titel en prijs heb ik allerlei contacten gelegd met mensen die me kunnen helpen om dit groter te maken,” zegt ze. „Maar ik blijf ook gewoon voor de klas staan”.

Delen