“In overleg met de provincie en de voorzitter van de stuurgroep is afgesproken dat er in de bestuursovereenkomst ruimte komt voor een nadere studie en keuzemogelijkheid voor het tracégedeelte tussen de Bavariabrug in Lieshout en de N615 ter hoogte van de Orchideestraat in Beek en Donk,” zegt de gemeente. “Dankzij deze afspraak kan meer tijd worden genomen voor de proef met de afsluiting van de Laarbrug voor gemotoriseerd verkeer. Daarom is tevens besloten om de proef af te gelasten tot nader order.” De omwonenden van de Laarbrug zullen ongetwijfeld blij zijn dat de afsluiting niet doorgaat. Zij maakten zich vooral zorgen over de hun eigen verkeersveiligheid. Zij moeten door de afsluiting namelijk ver omrijden en ook de nogal drukke N270 op zien te komen. De afsluiting van de Laarbrug kwam voort uit de voorgestelde snelfietsroute van Gemert naar Eindhoven die via de Wilhelminastraat, de Laarbrug en Het Laar zou lopen. Vanwege de smalle Laarbrug werd het te gevaarlijk geacht om gemotoriseerd verkeer en (snel)fietsverkeer op de brug te combineren.: “Ik ben blij dat we overeenstemming hebben bereikt om meer tijd te nemen voor het gebied tussen de Bavariabrug en de Beekse Brug,” aldus wethouder Ron van den Berkmortel. “Dit is een erg complex deel van de totale snelfietsroute Gemert-Eindhoven. Dankzij deze afspraak kunnen alle partijen aan de slag, en houden we tegelijkertijd ruimte om nader te studeren op dit specifieke onderdeel van de route. Ook voor de bewoners van Het Laar is dit positief nieuws.” Concreet houdt de overeenstemming in dat er opnieuw gekeken gaat worden naar mogelijke tracés tussen de Bavariabrug in Lieshout en de N615 in Beek en Donk. De varianten zijn vooralsnog: Via de Beekseweg, via de noordzijde van het Wilhelminakanaal, via de zuidzijde van het Wilhelminakanaal, via Het Laar, via een mogelijke nieuwe verbinding bij de Beekse Akkers of een combinatie van verschillende varianten.