Gemert | Vijf wereldpodia in zes maanden voor Esther de Roo

Esther de Roo uit Gemert kampt met een spierziekte en bindweefselaandoening. Sporten is voor haar letterlijk medicijn; anders voelt ze zich beroerd. Artsen voorspelden een rolstoel, maar Esther bewijst het tegendeel. Ze is topsporter en behaalde Europese- en wereldtitels in drie sporten: CrossFit, HYROX en gewichtheffen. Recent pakte ze wereld- en EK-titels. Volgende maand aast ze op goud bij het WK CrossFit, en in september opnieuw een wereldtitel gewichtheffen. Haar ziekte, inclusief recente trombose, drijft haar tot deze prestaties. Haar boodschap aan anderen met beperkingen “Als ik het kan, kan jij het ook.”

1000-aanmeldingen-nieuwsbrief-61-aspect-ratio-800-500
Foto: unieksporten.nl

Esther gaat voor de Adaptive Grand Slam: vijf wereldpodia in zes maanden. De eerste stap is al gezet. In Londen won ze het EK Hyrox. Dus eén gehad, nog vier te gaan. In Stockholm verdedigt Esther haar wereldtitel op het WK Hyrox. Daarna wacht in Waregem het EK Weightlifting. In Californië staat The CrossFit Games op de agenda. Ze sluit haar reeks af in Athene, waar ze meedoet aan het WK Weightlifting.

Dat klinkt als een strak uitgedacht plan, maar zo begon het niet. Esther schreef zich in voor wedstrijden die haar uitdaagden. Pas later viel op hoe bijzonder het was dat ze in één seizoen op zo veel grote podia zou staan. “Zonder het zelf gerealiseerd te hebben, dacht ik: het is eigenlijk wel heel bijzonder dat ik dit kan doen.” CrossFit maakt die combinatie mogelijk. Door die brede basis kan Esther schakelen tussen Hyrox, gewichtheffen en CrossFit zonder telkens helemaal opnieuw te hoeven beginnen. Over winnen is Esther duidelijk. Ze wil die podia halen en ze wil bovenaan staan. Tegelijk weet ze dat haar lichaam niet altijd doet wat ze plant. “Als je adaptive aan het leven bent, weet je nooit wat er op je pad is. En dat je elke dag weer blij mag zijn dat je er gewoon staat.”

Delen