Laarbeek | Verkeerszorgen groeien, maar cijfers geven ander beeld

Veel 112-meldingen geven inwoners van Laarbeek het gevoel dat het steeds onveiliger wordt op de weg. Volgens de gemeente laten de cijfers geen duidelijke stijging van het aantal ongevallen zien, maar elk ongeluk blijft er één te veel. In 2025 werden 256 ongevallen geregistreerd, waarvan 30 met letsel en 2 met dodelijke afloop. Knelpunten zijn onder meer de N279, N615, Beekse Brug, Deense Hoek en Kapelstraat. De gemeente werkt met de provincie aan rotondes, fietsroutes, tunnels en betere inrichting van wegen. Ook gedrag blijft belangrijk: deel de weg, geef elkaar de ruimte.

C0041.MP4.00_00_13_12.Still002-aspect-ratio-800-500
Foto: Karin van den Heuvel

Wie de 112-berichten volgt, krijgt al snel het gevoel dat er in Laarbeek steeds meer ongelukken gebeuren. Volgens de gemeente klopt dat beeld niet helemaal. Uit de cijfers blijkt niet dat het aantal ongevallen plotseling stijgt. Wel zijn er vaker situaties waarbij een ambulance nodig is, onder meer door ongelukken met e-bikes en fatbikes. Als iemand met hogere snelheid valt, is de kans op letsel groter.

Toch herkennen dorpsraden en inwoners het gevoel van onveiligheid wel. Zij wijzen op plekken waar het verkeer druk is, waar hard wordt gereden of waar fietsers en auto’s elkaar op lastige punten kruisen. In Lieshout worden onder meer de Deense Hoek, de N615, de Ribbiusstraat en de Bavariabrug genoemd. In Beek en Donk gaat het onder meer om de Beekse Brug, Donkse Brug, Oranjelaan, Kapelstraat en de Otterweg. Ook in Mariahout en Aarle-Rixtel zijn zorgen over snelheid, sluipverkeer en onduidelijke inrichting.

Volgens de wethouder is het niet altijd een oplossing om zomaar drempels of versmallingen aan te leggen. Een versmalling kan voor fietsers juist gevaarlijk worden als auto’s moeten uitwijken. Drempels kunnen weer zorgen voor trillingen en geluidsoverlast voor omwonenden. De gemeente kijkt daarom liever naar de totale inrichting van een weg. Een 30-weg moet ook voelen als een 30-weg, bijvoorbeeld doordat de weg smaller is of minder recht loopt. Dat kan vaak pas goed worden aangepakt bij groot onderhoud, bijvoorbeeld als ook de riolering wordt vervangen.

De gemeente werkt samen met de provincie aan meerdere grote verkeersprojecten. Bij de Deense Hoek komt een rotonde. Ook de Beekse Brug en de N279 staan op de agenda. De N279 is volgens de wethouder de weg in Laarbeek waar de meeste ongevallen gebeuren, mede doordat het een drukke weg is. Daarnaast wordt gewerkt aan veiligere fietsroutes en ongelijkvloerse kruisingen, zoals een tunnel bij de N615.

Handhaving blijft lastig, vooral in woonwijken. De meeste snelheidsboetes worden volgens de gemeente uitgedeeld op grotere en drukkere wegen, zoals de N279 en N615. Daar wordt vaker hard gereden en is beter te meten. In woonwijken zijn korte straten, bochten en geparkeerde auto’s een probleem voor controles. BOA’s mogen bovendien niet flitsen; dat is een taak van de politie. Flitspalen vallen onder het Openbaar Ministerie.

De gemeente zet wel snelheidsdisplays in die rouleren door de kernen. Die delen geen boetes uit, maar moeten bestuurders bewuster maken van hun snelheid. Dorpsraden gebruiken signalen en soms meetgegevens om aandacht te vragen voor plekken waar inwoners zich onveilig voelen.

Ook vrachtverkeer door de kernen blijft een terugkerend punt. Op sommige plekken geldt een vrachtwagenverbod, maar vrachtverkeer helemaal weren kan niet. Winkels en supermarkten moeten bijvoorbeeld bevoorraad worden. Waar echt veel vrachtverkeer doorheen rijdt, bekijkt de gemeente of maatregelen nodig zijn.

Volgens de wethouder ligt de oplossing niet alleen bij de gemeente of provincie. De inrichting van wegen is belangrijk, maar verkeersveiligheid hangt ook af van het gedrag van weggebruikers. Te hard rijden, afleiding door de telefoon of rijden onder invloed blijven grote risico’s. De oproep is daarom simpel: deel de weg, geef elkaar de ruimte.

Delen