“Ik denk dat we in het voor- en najaar nog maar drie a vier weken nodig hebben om nachtvluchten te doen”, voorspelt Van Deventer. Eerder waren dat in beide periodes nog zeven weken. Dat heeft alles te maken met de simulator. De piloten van de F-35 kunnen daar veel meer op trainen. “Daardoor hoeven we het niet in het echt te doen. Dat is weer beter voor de omgeving.”
In de F-16 kon er minder getraind worden via een simulator. Overigens zwaait Volkel dat type toestel in september, na 45 jaar dienst gedaan te hebben, uit. Vanaf dan wordt er alleen nog maar gevlogen met de F-35.
Dat is niet de enige reden waarom de commandant denkt dat de overlast in de toekomst minder wordt. Hij verwacht dat de procedures bij het vertrekken van de toestellen anders kunnen.
Een straaljager heeft een naverbrander. Dat zorgt vaak voor extra geluid. Op Leeuwarden is nu getest of dit minder wordt door het naverbranden na het opstijgen al binnen de hekken van de basis te doen. Die liet zien dat de piekbelasting met vijf tot tien decibel omlaag ging.