We vroegen Jantine van den Boom directeur bibliotheek Lage Beemden of zij hier een verklaring voor heeft “Wat wij van de Laarbeekse scholen hebben begrepen is dat scholen heel erg aan het zoeken zijn naar hoe ze met het lezen en voorlezen omgaan. Het is een superbelangrijk onderwerp”. De reactie die wij van OBS het Klokhuis hierop kregen is: “We vinden dat lezen één van de belangrijkste vaardigheden is die we kinderen te leren hebben, daar nemen we op school dan ook veel tijd voor zowel op het gebied van lestijd als scholing voor leerkrachten. We baseren ons in onze aanpak op dat wat in de wetenschap bekend is over effectief leesonderwijs. En daaruit weten we dat het van belang is dat er veel voorgelezen dient te worden maar dan wel boven het niveau van het kind, dus liefst door een volwassene. We doen veel aan kennisopbouw binnen brede thema’s. Dat vele lezen bestaat uit onderwijstijd, instructie en leesmotivatie. Bij die laatste staan drie belangrijke elementen centraal: autonomie (zelf mogen kiezen wat je leest), verbondenheid (samen boeken lezen of samen voorgelezen worden) en competentie (alle leerlingen doen succeservaringen op). Wat betreft competentie zien we dat bij een voorleeswedstrijd de succeservaring echt maar door enkele kinderen ervaren wordt, de kinderen die toch al goed kunnen lezen, terwijl de voorleeswedstrijd wel veel onderwijstijd in beslag neemt”. De twee scholen die wél meededen hebben een waar feest beleefd en de sfeer was er niet minder om, aldus Jantine. En met Sylvia hebben ze een kampioen die Laarbeek met trots mag vertegenwoordigen. Wel wil de bibliotheek in de toekomst gaan kijken welke vorm het beste past bij wat de scholen graag willen en hoe ze hier in samenwerking vorm aan kunnen geven. Want uiteindelijk staan we er samen voor om het voorlezen en het leesplezier goed op de kaart te zetten.